Por favor utiliza este link para citar o compartir este documento: http://repositoriodigital.academica.mx/jspui/handle/987654321/6458
Título: La clasificación de un campo semántico de creación humana: la música
La clasificación de un campo semántico de creación humana: la música
La clasificación de un campo semántico de creación humana: la música
Autores: 

Palabras clave: 
Cultura; Cognición; Referente universal; Universales lingüísticos



Fecha de publicación: 9-Sep-2011
Editorial: Instituto de Investigaciones Antropológicas
Descripción: Este artículo propone un modelo que permite explicar los criterios en la conceptualización general de la música (su sistematización y clasificación) e identificar los universales. Debido a la complejidad del fenómeno musical en el mundo y en los procesos que involucra, es necesario que el modelo establezca con precisión sus relaciones con otros modelos. Uno de los principios básicos es que la música es un producto cultural y está relacionado en dos dimensiones: el lugar dónde se coloca conceptualmente a la música y las divisiones que hacen de la música los diferentes sectores sociales.
The diversity of classifications, concepts, and appraisals that exist concerning Music has encouraged the elaboration of models that allow for the study and understanding of the musical phenomenom practiced by the different cultures. This model aims to explain the criteria exployed in the general conceptualization of music (its systematisation and classification), and to identify the universal ones in this subjcct. Owing to the complexity of the musical phenomena in the world, and to the mental processes that these phenomena involve, it is necessary that such a model establishes with great precisión its bounds and relationships with others, as do linguistic models, form example. One of the basic principals in the development of this model is that Music is a entity that lacks definable universal referent, and that therefore is a cultural product. The article focuses on this concept as it relates to two dimensions: 1) the place in which different cultures conceptually place Music or part of it {instruments, for example), and 2) the divisions different social sectors fo¡m of the field of Music (groups of, as well as parts of songsJ. More than 14 situations and 11 cases from different parts in the world are discussed.
Other Identifiers: http://revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/view/15637
Aparece en las Colecciones:Anales de Antropología

Archivos de este documento:
No hay archivos asociados a este documento.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.