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Título: Hábitos de lectura de los agricultores del sur de Brasil: un enfoque histórico-sociológico
Hábitos de lectura de los agricultores del sur de Brasil: un enfoque histórico-sociológico
Autores: 
Palabras clave: 
Fecha de publicación: 13-Sep-2011
Editorial: Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas
Descripción: A REVIEW IS PRESENTED OF THE HISTORICAL AND SOCIAL ASPECTS THAT EXPLAIN THE READING HABITS OF THE PEOPLE SINCE THEIR ROTOS IN THE EIGHTEENTH CENTURY, WITH THE PURPOSE OF MAKING A COMPARISON WITH THE FARMERS, WHO WERE VERY SIMILAR TO THE INHABITANTS OF THE URBAN AREAS UNTIL THE FIRST DECADES OF THE TWENTIETH CENTURY. THE FARMERS OF THE SOUTHERN REGION OF BRAZIL DO NOT READ, AND THIS HAS CAUSED THEM GREAT DIFFICULTIES IN BECOMING INCORPORATED INTO MODERN SOCIETY. THEY DO NOT READ BECAUSE THERE IS NO PRINTED MATERIAL AVAILABLE FOR THEM, THEY DO NOT HAVE SUFFICIENT PURCHASING POWER, AND BECAUSE THEY DO NOT KNOW HOW TO READ. THE FARMERS SHOULD BE ALERT TO THE DANGERS OF BEING EXPOSED TO INFORMATION TRANSMITTED BY RADIO AND TELEVISION, BECAUSE THEIR ABILITY TO INTERPRET PRINTED MATERIALS CAN BECOME REDUCED AND THUS LEAD THEM TO BECOME FUNCTIONALLY ILLITERATE. IT IS PRESUPPOSED THAT MASSIVE LITERACY CAMPAIGNS, BY THEMSELVES, ARE NOT SUFFICIENT TO PRODUCE READING HABITS; CERTAIN ACTIONS SHOULD BE STRUCTURED TO PREPARE INDIVIDUALS TO REALIZE THEIR NEEDS. THE WOMAN IS TAKEN AS THE CENTRAL ELEMENT OF DIALOGUE IN THE RURAL AREAS. IT IS PRESUMED THAT IF THE LITERARY TASTE OF THE FARMER, IN A LATENT STATE, IS STIMULATED, IT WILL EASILY BLOSSOM. THIS STIMULATION CAN BE ACHIEVED THROUGH ACTIONS THAT SIMULTANEOUSLY SATISFY THE PERTINENT SOCIAL INTERESTS AND THE THEORETICAL, ECONOMIC, AND SOCIAL PROBLEMS OF THE FARMERS.
SE PRESENTA UNA REVISIÓN DE LOS ASPECTOS HISTÓRICOS Y SOCIALES QUE EXPLICAN LOS HÁBITOS DE LECTURA DE PUEBLO DESDE SUS RAÍCES EN EL SIGLO XVIII, CON OBJETO DE HACER UNA COMPARACIÓN CON LOS AGRICULTORES, QUIENES ERAN MUY SEMEJANTES A LOS HABITANTES DE LAS ÁREAS URBANAS HASTA LAS PRIMERAS DÉCADAS DEL SIGLO XX: EL AGRICULTOR DE LA REGIÓN SUR DE BRASIL NO LEE, Y ELLO HA ORIGINADO DIFICULTADES PARA LOGRAR SU INSERCIÓN EN LA SOCIEDAD MODERNA. TAMPOCO LEE PORQUE NO TIENE A SU DISPOSICIÓN MATERIAL IMPRESO, NO CUENTA CON PODER ADQUISITIVO Y PORQUE O SABE LEER. LOS AGRICULTORES DEBEN ESTAR ALERTAS A LOS PELIGROS DE ESTAR EXPUESTOS A LA INFORMACIÓN QUE TRANSMITE LA RADIO Y LA TELEVISIÓN, PORQUE SU CAPACIDAD DE INTERPRETAR LOS CARACTERES IMPRESOS PUEDE INHIBIRSE Y ASÍ CONDUCIRLOS A UN ANALFABETISMO FUNCIONAL. SE SUPONE QUE LA ALFABETIZACIÓN EN MASA, DE SUYO, NO ES SUFICIENTE PARA DESENCADENAR HÁBITOS DE LECTURA; DEBEN ESTRUCTURARSE ACCIONES QUE PREPAREN A LOS INDIVIDUOS A TOMAR CONCIENCIA DE SUS NECESIDADES. LA MUJER SE TOMA COMO EL ELEMENTO CENTRAL PARA EL DIÁLOGO EN EL MEDIO RURAL. SE SUPONE QUE SI SE ESTIMULARA EL GUSTO LITERARIO DEL AGRICULTOR (EN ESTADO LATENTE) AFLORARÍA FÁCILMENTE. ESE ESTÍMULO PODRÍA ALCANZARSE A TRAVÉS DE ACCIONES QUE ATENDIERAN, AL MISMO TIEMPO, LOS INTERESES SOCIALES EN JUEGO Y LOS PROBLEMAS DE ORDEN TEÓRICO, ECONÓMICO Y SOCIAL DE LOS AGRICULTORES.
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